Kieliverkoston verkkolehtiartikkeleita kieltenopetuksesta
Kielikäsitykset, monikielisyys, kielitietoisuus ja oppiminen:
-
Repo, Elisa 2024: Kohti kielitietoista koulua - yhteistyötä kielellisen moninaisuuden tukemiseen
-
Luodonpää-Manni, Milla, Hahl, Kaisa, Lahti, Laura & Mäkipää, Toni 2024: Vastuullinen vieraiden kielten opetus herättelee oppijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
-
Suuriniemi, Salla-Maaria 2023: Monikielistyvä koulu ja muuttuvat kieliorientaatiot
-
Halvari, Anu 2023: Reunahuomatuksia kielitaidoista
-
Repo, Elisa 2022: Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
-
Roiha, Anssi, Post Uiterweer, Melanie & Absalom, Helen 2021: Monikielisyyden näkeminen voimavarana – kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden teemanumero toukokuulta 2020: Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
-
Andersen, Line Krogager & Ruohotie-Lyhty, Maria 2019: Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?
-
Honko, Mari & Mustonen, Sanna 2018: Kieliä rinnakkain – koulun monikielisyys näkyviin kieliä vertailemalla
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden teemanumero toukokuulta 2018: Kielikasvatus ja kielitietoisuus kasvatuksessa
-
Latomaa, Sirkku 2018: Ei joko−tai vaan sekä−että: kaikille kielille on tilaa ja tarvetta
-
Kalaja, Paula 2018: Monikielisyydestä subjektiivisesti koettuna: tutkittua vuosien varrelta
-
Luodonpää-Manni, Milla, Borg, Kaj, Nikanne, Urpo, Raitaniemi, Mia & Taivalkoski-Shilov, Kristiina 2017: Kielitietoisuuden kautta kohti ihmiskunnan suuria kysymyksiä
-
Moate, Josephine 2017: Language considerations for every teacher
-
Kemppinen, Kristiina 2017: Oppikirjan syvempi olemus: käsitys kielestä ja kielen oppimisesta
-
Martin, Maisa 2016: Monikielisyys muutoksessa
-
Nyman, Tarja, Mäntylä, Katja & Kajander, Kati 2015: Lapset kielileirillä: iloisia ilmeitä ja hymyjä
-
Onniselkä, Suaad 2015: Eri kieli- ja kulttuuritaustaiset oppilaat oppijoina – kielitietoinen opetus monikulttuurisen koulun näkökulmasta
-
Aalto, Eija, Kauppinen, Merja & Tarnanen, Mirja 2014: Kielellinen tietoisuus kieliopin opetuksen kulmakivenä
-
Kulju, Pirjo 2014: Oman ajattelun ilmaisua kielitiedon opetukseen
-
Rättyä, Kaisu 2014: Opettajan pedagoginen sisältötieto kielitiedon opetuksen näkökulmasta
-
Tainio, Liisa & Marjokorpi, Jenni 2014: Luokanopettajaopiskelijat ja kielioppi
-
Harmanen, Minna 2013: Kieli- ja tekstitietoisuutta kouluun! Kielitietoinen koulu ja äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
-
Lehtonen, Heini 2013: Kieleilyä monietnisessä yläkoulussa
-
Nikula, Tarja 2010: Kielikäsityksen ja kielenopetuksen kytköksistä
Monilukutaito ja opetussuunnitelmien uudistus:
-
Kallionpää, Outi 2023: Monilukutaidon opetus on sisältöjen integrointia ja uudenlaista pedagogiikkaa
-
Inha, Karoliina, Halvari, Anu & Kuukka, Katri 2021: Lukion opetussuunnitelman monikielinen käänne
-
Kauppinen, Merja, Härmälä, Marita, Saarinen, Jaana, Venäläinen, Salla & Viitala, Mikko 2021: Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin
-
Kulju, Pirjo, Kupiainen, Reijo & Jyrkiäinen, Anne 2018: Monilukutaidon pedagogiikan juurilla
-
Sopanen, Pauliina 2018: Kielitietoisuus uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa
-
Mertala, Pekka 2017: Näkökulmia monilukutaitoon: opettajuus ja situationaaliset lukutaidot
-
Kallionpää, Outi 2014: Monilukutaidon opetus on ennen kaikkea uusien kirjoitustaitojen opetusta
-
Salo, Olli-Pekka 2014: Miten tehdä hyvästä kielenopetuksesta entistä parempaa?
-
Luukka, Minna-Riitta 2013: Opetussuunnitelmat uudistuvat: tekstien lukijasta ja kirjoittajasta monilukutaituriksi
Toimintaa ja teknologiaa kieltenopetukseen:
-
Räsänen, Elisa & Lampela, Johanna 2023: VR-ympäristö etäopiskelun monipuolistajana – yhdysvaltalaisten ja suomalaisten suomen kielen opiskelijoiden vuorovaikutusta kansainvälisessä luokkahuoneessa
-
Köpman, Ellinoora & Kouri, Susanna 2022: Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
-
Mertala, Pekka 2022: Digitarinoita: Mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen
-
Tolvanen, Nina, Pesonen, Elviira & Bärlund, Pia 2022: Hybridiopetus A2-kielen opetuksessa
-
Ranta-Ylitalo, Liisa 2020: Uuden äärellä: kokemuksia toiminnallisista menetelmistä aikuisille suunnatuilla kielten alkeiskursseilla
-
Senni, Laura 2020: Aktivoiva kieltenopetus roolipelien avulla: kokemuksia italian kielen alkeiskurssista yliopistolla
-
Filppa, Liisi & Luodonpää-Manni, Milla 2017: Ranskankielistä sarjakuvaa yläkoululaisille Turun kaupungin Elämyspolulla
-
Alisaari, Jenni 2017: Suomea laulaen – laulaminen kielen opetuksen menetelmänä
-
Pelttari, Sanna 2017: Espanjankielisen blogosfäärin hyödyntäminen informaalissa kielenoppimisessa
-
Meuronen, Meija 2016: Lisää toimintaa vieraan kielen tunneille helposti!
-
Lehtonen, Tuija & Vaarala, Heidi 2015: Pelisilmää - pelaaminen osana kielenopetusta
-
Pihkala-Posti, Laura 2015: Pelillisyyttä kielenoppimiseen!
-
Qvist, Pekka 2015: Viihdepeleillä digiloikka kielten oppimiseen
-
von Zansen, Anna 2015: Pelillisyys & mobiilioppiminen kielten opetuksessa
-
Vaarala, Heidi, Johansson, Marjut & Mutta, Maarit 2014: Maailma muuttuu, muuttuuko opetus? – Näkökulmia opetusteknologian käyttöön kielenoppimisessa ja -opetuksessa
-
Viita-Leskelä, Ursula 2014: Kohti kokemuksellista kielenoppimista
-
Kantelinen, Ritva & Hildén Raili 2012: Eurooppalainen kielisalkku vihdoin suomalaiseen perusopetukseen!
-
Kajander, Kati 2010: Kielisalkku ruotsin kielen opetuksessa
Kieltenopetuksen eri osa-alueet ja arviointi:
-
Inha, Karoliina & Leontjev, Dmitri 2023: Arvioinnin sudenkuoppia ja katvealueita: mitä arvioimme, kun arvioimme kielitaitoa?
-
Verkama, Outi & Aaltonen-Kiianmies, Kirsi 2023: Hei, me osataan sanoa “kiitos” jo viidellä kielellä! Ajatuksia ja kokemuksia arvioinnista perusopetuksen alaluokilla
-
Inha, Karoliina 2023: Renki, isäntä vai sekatyöntekijä? Arvioinnin rooli ja muutokset aikojen saatossa konkareiden kertomana
-
Roiha, Anssi, Nieminen, Juuso & Mäntylä, Katja 2023: "Jokainen opiskelija asettaa itse omat tavoitteensa": lukion vieraiden kielten opettajien käytänteitä ja käsityksiä eriyttävästä arvioinnista
-
Vaarala, Heidi & Riuttanen, Sanna 2023: Arviointi muutoksessa?
-
Hilden, Raili, Björklund, Siv, Heittola, Sanna, Henricson, Sofie & Lehti-Eklund, Hanna 2023: Ruotsin A-oppimäärien tavoitteet ja opettajien käsityksiä niiden arvioinnista
-
Härmälä, Marita, Luodonpää-Manni, Milla, Hahl, Kaisa & Somero-Mononen, Heli 2023: EALTA-konferenssista suuntaviivoja kohti kestävämpää kielitaidon arviointia
-
Kanto, Laura, Kronqvist, Antti & Syrjälä, Henna 2022: Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen arviointi kielen asemaa tukemassa
-
Ahola, Sari & Halonen, Miia 2022: Ensivaikutelmat kielitaidon arvioinnissa
-
Mäkipää, Toni & Hildén, Raili 2021: Kannustava palaute ja opettajan arviointityö lukion kieltenopetuksessa
-
Kauppinen, Merja & Helggren, Jan 2021: Suomen kielen ja kirjallisuuden osaamista arvioimassa - tasapainoilua oppimisen tavoitteiden ja oppimisen kriteereiden välillä
-
Alho, Irja & Korhonen, Riitta 2018: Jälkiä häivytetystä kieliopista – opettajien näkemyksiä kieliopin opettamisesta
-
Kallionpää, Outi 2018: Quo vadis, kirjoittamisen opetus?
-
Heinonen, Henna & Kautonen, Maria 2017: Miten ääntämistä arvioidaan? Käytännön työkalu opettajille
-
Alho, Irja ja Korhonen, Riitta 2014: EI kielioppia kieliopin vuoksi - kuusi toivetta
Kieltenopetuksen varhentaminen:
-
Saukko-Rauta, Linda 2023: Valinnaisten kielten opiskelu ja varhennettu kieltenopetus huoltajan näkökulmasta
-
Kautonen, Maria, Kantelinen, Ritva, Kuusimäki, Mari, Kolu, Jaana & Hänninen, Elna: Varhaista ruotsinopetusta osaksi opettajankoulutusta – Tidig svenskundervisning i lärarutbildningen
-
Roiha, Anssi & Mäntylä, Katja 2021: Oppilaiden yksilöllisyyden huomioiminen varhennetussa kieltenopetuksessa
-
Lahti, Laura , Harju-Autti, Raisa, Verkama, Outi & Aaltonen-Kiianmies, Kirsi 2020: Tampereella panostetaan varhennetun kieltenopetuksen kehittämiseen ja monipuolisiin kielivalintoihin
-
Kangasvieri, Tea & Moate, Josephine 2018: Varhemmin helposti – luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen
-
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden teemanumero kesäkuulta 2018: Kieltenopetuksen varhentamisen käytänteitä
-
Maijala, Minna & Kylänpää, Susan 2017: Luokanopettajien kokemuksia ruotsin opettamisesta
-
Ottavainen-Nurkkala, Kaisa 2017: Kuka pelkää ruotsinopetusta? Täydennyskoulutus tukee ruotsin oppimista ja opetusta alakoulussa
-
Hakola, Outi 2017: Kelpoinen ja/vai pätevä? Aineenopettajat ja luokanopettajat alkavan B1-ruotsin opettajina
-
Tollola, Jonna 2015: Peruskoulun ruotsin kielen opetus murroksessa: ketkä opettavat kuudesluokkalaisille ruotsia?
-
Pirttinokka, Nina 2012: Mä haluun oppia kieliä! Innostus kieliin herää kielikerhossa
Kaksikielinen toiminta, CLIL-opetus, kielikylpy- ja kielipesätoiminta:
-
Moate, Josephine & Hsu, Pen-Fei 2024: Towards sustainable bilingual-CLIL education through the three gifts of teaching
-
Saarinen, Taina 2022: Yliopistojen kieli-ideologiat korkeakoulupolitiikan kuvaajina
-
Leontjev, Dmitri & deBoer, Mark 2021: “The thing… is kinda complicated”: What and how do you assess in CLIL?
-
Roiha, Anssi 2020: CLIL-opetuksen merkitys yksilöiden elämänkuluissa: entisten oppilaiden retrospektiivisiä narratiiveja
-
Skinnari, Kristiina & Halvari, Anu 2018: Varhennettua kieltenopetusta vai kaksikielistä toimintaa? Varhaisen kieltenopetuksen puurot ja vellit
-
Moate, Josephine 2017: Developing an integrated Content and Language Integrated Learning (CLIL) pathway in Central Finland
-
Äärelä-Vihriälä, Rauni 2017: Kielipesissä elvytetään uhanalaista saamen kieltä
-
Moilanen, Johanna & Sievänen, Johanna 2017: Esiopetusta kielirikastuttamassa
-
Nyman, Tarja & Kajander, Kati 2017: Eskarilaiset kielisuihkutuksessa
Kielivalinnat:
-
Saukko-Rauta, Linda 2023: Valinnaisten kielten opiskelu ja varhennettu kieltenopetus huoltajan näkökulmasta
-
Mikander, Anna & Vesalainen, Marjo 2023: Hankkeista kansalliseen kielistrategiaan? – Ratkaisuja kieltenopiskelun monipuolistamiseksi
-
Värri, Kyösti 2023: Mitä vieraiden kielten opiskelulle on tapahtumassa lukiokoulutuksessa?
-
Honkonen, Mari & Mustonen, Sanna 2021: Kielet valintojen kohteena varhaiskasvatuksessa
-
Mäntylä, Katja , Veivo, Outi, Pollari, Pirjo & Toomar, Jaana 2021: English only? Kielten opettajien käsityksiä kielivalintojen monipuolistamisen esteistä ja keinoista
-
Korpinen, Kaisa 2017: Miksi opiskella ranskaa? Kuinka ranskanopettajat kannustavat oppilaita valitsemaan ranskan kielen koulussa
Kieltenopetuksen eriyttäminen ja oppimisen tukeminen:
-
Miikkulainen, Tiina, Korhonen, Anna, Pohjola, Minna, Rantala, Eeva-Maria, Sinnemaa, Tiina & Honkamäki, Riina 2020: Target - tukitoimia maahanmuuttajataustaisille koulutuspolulla
-
Roiha, Anssi & Polso, Jerker 2018: Viiden O:n malli vieraiden kielten eriyttämiseen
-
Taivassalo, Ella 2016: Toisen kielen oppimisen tukeminen päiväkodissa
Maahanmuuttajien oman äidinkielen opetus:
-
Piippo, Irina 2024: Oman äidinkielen opetus osana kestävää kieltenopetusta
-
Tainio, Liisa 2019: Toinen kieli ja oma äidinkieli perusopetuksessa
-
Piippo, Jarna 2017: Näkökulmia oman äidinkielen opetukseen: opettajien olennainen osuus
-
Piippo, Jarna 2017: Näkökulmia oman äidinkielen opetukseen: kuntien kirjavat käytänteet
Videoita lasten kielenoppimisesta:
-
De Weerdt, Danny & De Weerdt, Leena 2017: Little Leon signing and speaking
-
Aatus mamma: Aatun monet kielet – Aatus många språk – Aatu's many languages
Muun kuin suomenkieliset verkkolehtiartikkelit:
Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehdessä julkaistaan artikkeleita myös muilla kielillä, pääasiassa englanniksi ja ruotsiksi.