Kiinnostavatko sosiaaliset robotit ja kielenoppiminen? Kieli, koulutus ja yhteiskunta (helmikuu 2022) ilmestynyt
Tiedote 9.2.2022
Voiko robotti toimia kielten opettajana? Vastaus on hyvin selvä: ei voi. Millainen rooli robotilla voi olla sitten luokkahuoneessa ja erityisesti vieraan kielen oppimisessa? Mitä iloa roboteista on kielen oppimisessa? Pitääkö opettajan opetella koodaamista? Näihin ja moniin muihin kiehtoviin robottien puoliin tutustutamme lukijoita tässä teemanumerossa.
Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden helmikuun 2022 numero teemalla Sosiaaliset robotit ja kielenoppiminen juuri ilmestynyt! Verkkolehden ovat toimittaneet Marjut Johansson, Minna Maijala, Maarit Mutta ja Outi Veivo Turun yliopiston Kieli- ja käännöstieteiden laitokselta.
Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(1)
Pääkirjoitus:
- Marjut Johansson, Minna Maijala, Maarit Mutta ja Outi Veivo: Sosiaaliset robotit ja kielenoppiminen
Artikkelit:
- Marjut Johansson: Vuorovaikutus ja kielenoppiminen sosiaalisen robotin kanssa
- Outi Veivo: Tehokas opettaja vai hauska lelu? – Sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
- Minna Maijala ja Maarit Mutta: Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä – robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
- Hilla-Marja Honkalammi: Kokemuksia robotista kieltenopetuksessa
- Aino Ahtinen: Sosiaaliset robotit oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla
- Heidi Jauni ja Teppo Jakonen: Etäläsnäolorobotti rullaa luokkahuoneeseen: osallistuminen ja toimijuus hybridiopetuksessa
- Ellinoora Köpman ja Susanna Kouri: Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Linda Saukko-Raudan (Redanredan Oy) kuvitus
- Robotti luokassa
Verkkolehden numeroon: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2022
Inspiroivia lukuhetkiä ja aurinkoista kevään odotusta!
Kieliverkosto
kieliverkosto@jyu.fi
Twitter: @kieliverkosto