Kieliparlamentti 2015
Kielikoulutus ja talous
to 26.3.2015 klo 11.00‒14.30
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Meritullinkatu 1, Helsinki
Kuudes valtakunnallinen Kieliparlamentti järjestettiin torstaina 26.3.2015 opetus- ja kulttuuriministeriössä Helsingissä. Paikalle kokoontui eri asiantuntijatahojen edustajia, jotka keskustelivat pienryhmissä parlamentin pääteemasta erilaisten alateemojen avulla: kielikoulutusta lähestyttiin sekä talous- ja koulutuspoliittisista että kotouttamisen ja työelämän näkökulmista.
Parlamentin puheenvuorot
- Kielitaito ja talous
professori Roope Uusitalo, Kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto - Kielikoulutus ja talous – Maahanmuuttajien kotoutumisen näkökulma
maahanmuuttojohtaja Kristina Stenman, Työ- ja elinkeinoministeriö - Kielikoulutus ja talous – Koulutuksen näkökulma
opetustoimen johtaja Harri Rinta-aho, Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö - Kielikoulutus ja talous – Yritysmaailman näkökulma
yritysjohtaja Anne Berner, Oy Vallila Interior Ab - Puheenvuoro yliopistojen profilointihankkeesta
johtaja, professori Pirkko Nuolijärvi, Kotimaisten kielten keskus - Loppupuheenvuoro
opetusneuvos Armi Mikkola, Opetus- ja kulttuuriministeriö
Pienryhmätyöskentelyn alateemat
- A. Kielikoulutus talouspoliittisesta näkökulmasta
- Millaiseen kielikoulutukseen tarvitaan tai ei tarvita panostuksia talouden
näkökulmasta? Miten suomalaisten kapeneva vieraiden kielten taito vaikuttaa suomen kansantalouteen vai vaikuttaako mitenkään?
- Millaiseen kielikoulutukseen tarvitaan tai ei tarvita panostuksia talouden
- B. Kielikoulutus ja talous kotouttamisen näkökulmasta
- Onko maahanmuuttajien kielitaitovaranto hyödynnettävissä? Mitä yhteiskunta menettää, jos maahanmuuttajien kielivarantoa ei hyödynnetä riittävästi? Miten sitä voitaisiin hyödyntää tehokkaammin?
- C. Kielikoulutus ja talous koulutuspoliittisesta näkökulmasta
- Onko kielikoulutus tasa-arvoista? Millaiset mahdollisuudet kieltenopiskeluun on eri puolilla maata ja eri koulutusasteilla? Miten kielikoulutusta rahoitetaan kunnissa ja oppilaitoksissa?
- D. Kielikoulutus ja talous työelämän näkökulmasta
- Millä tavalla vastataan yritysten kielitaitotarpeisiin? Kenen tehtävä näihin tarpeisiin vastaaminen on? Ovatko talouselämän suhdanteet ja kielikoulutuksen tarpeet sovitettavissa yhteen?
Ryhmien tehtävänä oli laatia käymiensä keskustelujen pohjalta kielikoulutusvaatimuksia ja kielikoulutuslupauksia. Työskentelyn pohjalta laadittiin lehdistötiedote, jolla halutaan vaikuttaa yhteiskunnalliseen keskusteluun (kieli)koulutuksen talouskysymyksistä.
Kieliparlamentti 2015: Kielikoulutus on investointi, ei kulu!