Maksuton koulutus 1.-9. lk toisen kotimaisen kielen opettajille keväällä 2025

Julkaistu 15.1.2025

Att undervisa modersmålsinriktat - suomeksi och på svenska!

Kom med på en avgiftsfri kompetensutveckling för lärare i åk 1–9 om språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det andra inhemska språket– samarbete över språkgränserna! Passa på att utbyta erfarenheter med sakkunniga och kolleger från både den finskspråkiga och svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Låt dig inspireras av att se på modersmålsinriktad svensk- och finskundervisning ur ett brett perspektiv och få verktyg för ditt dagliga arbete i klassrummet!

Målgruppen för kompetensutvecklingen är lärare i svenska som andra inhemska språk vid den finskspråkiga grundläggande utbildningen, lärare i finska som andra inhemska språk vid den svenskspråkiga grundläggande utbildningen samt språkbadslärare.

Kompetensutvecklingen har fokus på de modersmålsinriktade lärokurserna i det andra inhemska språket (mofi och mosve) och ger möjlighet för deltagarna att nätverka. Kompetensutvecklingen passar även för lärare i finska och svenska som har tvåspråkiga (finska-svenska) elever i sina undervisningsgrupper samt för språkbadslärare

Som deltagare får du vara aktiv och utföra uppgifter som stöder utvecklingen av egen beredskap genom att uppgifterna kopplas till den egna undervisningen. I kompetensutvecklingen arbetar vi tvåspråkigt på finska och svenska.

Deltagarna deltar i fem träffar, varav en hålls som närstudiedag i Tammerfors och fyra tillfällen på distans via Zoom. Även om vi föredrar att deltagarna deltar i alla tillfällen är det också möjligt att anmäla sig till enstaka tillfällen.

 

Tillfälle 1:

ma 3.2 kl. 15-18, distans

Vad är modersmålsinriktad undervisning - för vem, vad, hur och varför?

Hur beskrivs den modersmålsinriktade undervisningen i läroplansgrunderna? Hur resonerar lärare, forskare, vårdnadshavare och elever kring den modersmålsinriktade undervisningen?

Vi ventilerar och uppmärksammar olika aspekter kring den modersmålsinriktade undervisningen.

 

Tillfälle 2:

ma 10.2 kl. 9-15, Tammerfors

Multilitteracitet - läs- och skrivstrategier med fokus på kunskapsspråket

Varför är det viktigt att elevens vardagsspråk utvecklas mot ett kunskapsspråk i den modersmålsinriktade undervisningen? Varför bör läsning och skrivning ha en central roll?

Vi fördjupar kunskapen om elevernas läs- och skrivstrategier och visar på användningsmöjligheter av litteratur i klassrummet. Även samarbetet mellan lärare och bibliotekspedagoger lyfts fram under tillfället och vi får inspireras av medryckande bokprat.

  

Tillfälle 3:

ma 10.3 kl. 15-18, distans

Byggstenar för målbaserad modersmålsinriktad undervisning

Vilka är förutsättningarna för att hitta en lämplig nivå på den modersmålsinriktade undervisningen? Hur beakta elevernas olikheter i undervisningen så att alla elever ges möjligheter att lära sig?

Presentation av byggstenar för en mångsidig och målbaserad planering och undervisning som gynnar elevernas lärande. Vi reflekterar och delar med oss av goda exempel på olika typer av differentiering.

 

Tillfälle 4:

to 3.4 kl. 15-18, distans

Ämnesövergripande modersmålsinriktad undervisning för ett stärkt kunskapsspråk

Hur kan ämnesövergripande undervisning gynna elevernas språkinlärning och kunskapsspråk i den modersmålsinriktade undervisningen? Varför har ämnesövergripande modersmålsinriktad undervisning en gynnsam inverkan på elevernas motivation och lärande?

Vi presenterar och diskuterar utgångspunkter för mångsidigt ämnesövergripande arbete som stöd för elevens lärande. Vi visar på exempel på hur man kan arbeta ämnesövergripande i den modersmålsinriktade undervisningen.

 

Tillfälle 5:

ti 29.4 kl. 15-18, distans

Mångsidig bedömning av elevers lärande och kunnande

Vad innebär en mångsidig bedömning av elevers lärande och kunnande inom den modersmålsinriktade undervisningen? Hur kan man tillämpa nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling för att strukturera innehåll, genomförande och bedömning?

Vi uppmärksammar vikten av handledningens roll under elevens lärprocess och inspirerar till en medveten, aktiverande och mångsidig bedömning.

 

Utbildare:

Åsa Löf, Annika Lassus, Terhi Johnhem, Anna Kesti, Liselott Forsman, Katri Hansell, Sofie Henricson, Raili Hildén, Terhi Piikkilä och Jessica Peltoniemi

Anmälningen öppnas i januari 7.1.2025. Anmäl dig senast 23.1.2025 via denna länk.

Under vecka 5 får du bekräftelse på din anmälan samt mera information om kompetensutvecklingen. Kompetensutvecklingen som arrangeras som ett samarbete mellan Åbo Akademi och Helsingfors universitet finansieras av Svenska kulturfonden. Vi betalar resor för de 20 första anmälda till närstudietillfället.

Vid frågor, ta kontakt med Sanna Heittola (sanna.heittola@helsinki.fi)

 

Välkommen med, vi ser fram emot inspirerande tillfällen med lärare i de inhemska språken!