Karvin uusi artikkelikokoelma Taitotasoja ja suullista kielitaitoa julkaistu - NCUs nya publikation Nivåskalor och muntliga färdigheter

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) uusi julkaisu:

Taitotasoja ja suullista kielitaitoa – uusi artikkelikokoelma

Vaikka valtaosa seitsemäsluokkalaisista osaa englantia, on heidän puhumisrohkeudessaan vielä kehittämistä. Opettajat puolestaan kokevat oppilaiden tuottamistaitojen arvioinnin haasteellisena. Muun muassa nämä havainnot tehtiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) syksyllä 2018 järjestämässä A-englannin oppimistulosten arvioinnissa. Arvioinnin keskeisten tulosten pohjalta koottiin artikkelikokoelma, jossa käsitellään mm. seuraavia seikkoja:

  • Millaista osaamista englannin opetuksessa on tavoiteltu eri vuosikymmeninä ja miten osaamista on arvioitu?

  • Mitä etuja ja haasteita taitotasokuvainten käyttöön kielitaidon arvioinnissa liittyy ja miten taitotasoasteikkoja on käytetty meillä ja muualla?

  • Miten suullista kielitaitoa voi opettaa ja oppia?

  • Mitkä tekijät selittävät ruotsinkielisten oppilaiden parempia tuloksia englannin kielessä?

  • Mikä merkitys arvioinnin tuloksilla on englannin oppimiselle, opettamiselle ja arvioinnille opettajan näkökulmasta?

Artikkelikokoelman kirjoittajat ovat kielitaidon opettamisen, oppimisen ja arvioinnin asiantuntijoita. Julkaisun ovat toimittaneet Marita Härmälä ja Mika Puukko ja se on ladattavissa Karvin nettisivuilla: Taitotasoja ja suullista kielitaitoa − Näkökulmia A-englannin kielen oppimistulosten arvioinnin osoittamiin kehittämiskohteisiin

Linkki julkaisuun: https://karvi.fi/publication/taitotasoja-ja-suullista-kielitaitoa-nakokulmia-englannin-kielen-oppimistulosten-arvioinnin-osoittamiin-kehittamiskohteisiin/

 

******* 

 

Nationella centret för utbildningsutvärderings (NCU) nya publikation:

Nivåskalor och muntliga färdigheter – ny publikation om språkundervisning

Största delen av sjundeklassarna kan engelska, men de behöver bli bättre på att våga tala engelska. För lärarna är det utmanande att bedöma elevernas förmåga att tala och skriva engelska. Bland annat det här konstaterades i den utvärdering av lärresultat i engelska (A-lärokursen) som Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomförde hösten 2018.

NCU har nu gett ut en artikelsamling med utgångspunkt i de centrala resultaten. Artiklarna behandlar bl.a. följande teman:

  • Vilket slags kunskaper har man strävat efter i engelskundervisningen under olika årtionden? På vilket sätt har man utvärderat språkkunskaperna?

  • Vilka fördelar och utmaningar finns det med att använda nivåskalor för språkkunskaper? På vilket sätt har man använt skalor i och utanför Finland? 

  • Hur kan man undervisa eleverna i att tala bättre engelska?

  • Vilka faktorer förklarar de svenskspråkiga elevernas bättre resultat i engelska?

  • Vilken betydelse har utvärderingsresultaten för lärarnas undervisning och bedömning samt elevernas lärande?

Skribenterna är experter på undervisning, inlärning och bedömning av språk. En av artiklarna är skriven på svenska. I den diskuteras de svenska skolornas goda resultat och dessutom presenteras undervisningen i engelska i en svensk enhetsskola.

Publikationen Taitotasoja ja suullista kielitaitoa − Näkökulmia A-englannin kielen oppimistulosten arvioinnin osoittamiin kehittämiskohteisiin är redigerad av Marita Härmälä och Mika Puukko. Den kan laddas ned på NCUs webbsidor.

Länken till publikationen: https://karvi.fi/sv/publication/taitotasoja-ja-suullista-kielitaitoa-nakokulmia-englannin-kielen-oppimistulosten-arvioinnin-osoittamiin-kehittamiskohteisiin-3/