Uusi käsikirja kielikasvatukseen - Ny handbok för språkpedagogik
*På svenska nedan*
Askeleita kehittämistyöhön — IKI-hankkeen käsikirja esittelee kielikasvatuksen innovatiivisia käytänteitä
Innovatiivisen kielikasvatuksen käsikirja on nyt julkaistu! Kirjasta löydät sekä tietoa kielikasvatuksen kehittämistyön tueksi että runsaasti käytännön toimintaideoita ja vinkkejä. Kirja on suunnattu opettajille ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille, opiskelijoille, opettajankouluttajille, johtajille ja päättäjille. Kirja toimii kielikasvatuksen suunnittelun, kehittämisen ja toteuttamisen tukena ja inspiraationa.
IKI-hanke on kielikasvatuksen kehittämishanke (Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi, 2018–2021), jonka keskiössä ovat kielikasvattajien kehittämät ja toimivat käytänteet ja innovaatiot. Hankkeessa on havainnoimalla ja haastattelemalla kartoitettu kielikasvattajien käytössä olevia käytänteitä sekä tutkittu kielikasvattajien tekemää kehittämistyötä. Kielikasvatuksen maisema on Suomessa moninainen ja IKI-hanke onkin halunnut nostaa esille kielikasvatuksen eri konteksteissa tapahtuvaa kielikasvattajien tekemää innovointi- ja kehittämistyötä. Kerättyjä hyviä käytänteitä ja aktiviteetteja on kirjattu ja kehitetty eteenpäin hankkeen työntekijöiden, tutkijoiden, opettajankouluttajien ja opiskelijoiden muodostamassa yhteistyöverkostossa.
Valikoidut aktiviteetit on kerätty Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi: askeleita kehittämistyöhön -käsikirjaan. Käsikirjan tarkoituksena on rohkaista kielikasvattajia erilaisista toimintakonteksteista soveltamaan käytänteitä erilaisille ryhmille ja eri-ikäisille oppijoille. Lisäksi käsikirja tarjoaa askelmerkkejä kehittämistyön tueksi lyhyiden tietotekstien avulla. IKI:ä rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja se on yksi ministeriön kärkihankkeista. Hankkeessa on mukana ollut kolme yliopistoa: Jyväskylän yliopisto, Turun yliopisto ja Åbo Akademi.
Käsikirjassa kielikasvatusta tarkastellaan laajasta näkökulmasta aina kielitietoisesta opetuksesta ja suomi tai ruotsi toisena kielenä opetuksesta, kielten varhennukseen, kaksikieliseen opetukseen sekä kielten opetukseen saakka. Kirja tarjoaa toimintaideoita ja tietoa kielikasvatuksesta sovellettavaksi varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Samalla kirja rohkaisee soveltamaan toimintaideoita yli ikä- ja kielirajojen! Näin kirja vahvistaa innovatiivista otetta kielikasvatuksen kehittämiseen, kollegiaaliseen oppimiseen ja jatkumoiden muodostamiseen. Kirja on kirjoitettu kaksikieliseksi tukemaan sekä suomen- että ruotsinkielistä kielikasvatusta varhaiskasvatuksesta perusopetuksen loppuun.
Kirja on vapaasti ladattavissa ja jaettavissa alla olevasta linkistä:
Kangasvieri, T., Lempel, L., Palojärvi, A. & Moate, J. (toim.) 2021. Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta & kompassi: askeleita kehittämistyöhön / Karta och kompass för innovativ språkpedagogik: steg på vägen. Jyväskylän yliopisto.
Lisätietoja:
Hankkeen koordinaattori Tea Kangasvieri, 0406452817, tea.s.m.kangasvieri[at]jyu.fi
Steg på vägen – IKI-projektets handbok presenterar innovativa aktiviteter och praxis för språkpedagogik
IKI-projektets nya handbok för innovativ språkpedagogik har publicerats! Boken ger både information som stöder utvecklingsarbete kring språkpedagogik samt rikligt med praktiska aktivitetsidéer och tips för verksamheten. Boken är riktad till lärare, pedagoger och personal inom småbarnspedagogik, studerande, utbildare, föreståndare och rektorer samt utbildnings- och dagvårdsplanerare.
Karta och kompass för innovativ språkpedagogik (IKI) är ett utvecklingsprojekt som fokuserar på språkpedagogiska innovationer och praxis som utvecklats av språkfostrare. Projektet har kartlagt genom observationer och intervjuer praxis som används av språkfostrare samt undersökt det utvecklingsarbetet som språkfostrare gör. IKI finansieras av utbildnings- och kulturministeriet och är ett av ministeriets spetsprojekt.
Den finländska språkfostrans landskap är mångsidig och IKI har med hjälp av projektet velat lyfta fram språkfostrarnas utvecklings- och innovationsarbete från många olika kontexter. Språkfostrarnas goda praxis och aktiviteter har vidareutvecklats i ett nätverk av projektets anställda, forskare, utbildare och studerande. Utvalda aktiviteter har samlats i handboken Karta och kompass för innovativ språkpedagogik: steg på vägen.
Syftet med handboken är att uppmuntra språkfostrare i olika verksamhetskontexter att tillämpa aktiviteter och praktiker för olika barn- och elevgrupper i olika åldrar. Handboken ger också stöd till språkpedagogiskutvecklingsarbete genom korta teoritexter.
I handboken betraktas språkforstran från en bred synvinkel: från språkmedveten undervisning till undervisning av finska eller svenska som andra språk, tidigarelagd språkundervisning, tvåspråkig undervisning, språkberikad undervisning samt språkundervisning. Boken bjuder på verksamhetsidéer och kunskap om språkfostran som kan tillämpas både i småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Samtidigt uppmuntrar boken till att tillämpa aktivitetsidéer över ålder- och språkgränser! Sålunda stärker boken ett innovativt grepp gällande utvecklingen av språkpedagogik, kollegialt lärande och kontinuitet i språkforstran.
Boken har skrivits tvåspråkigt för att stödja både den finskspråkiga och den svenskspråkiga språkforstran inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen.
Boken kan fritt laddas ned och delas vi länken nedan:
Kangasvieri, T., Lempel, L., Palojärvi, A. & Moate, J. (toim.) 2021. Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta & kompassi: askeleita kehittämistyöhön / Karta och kompass för innovativ språkpedagogik: steg på vägen. Jyväskylän yliopisto.
Mer information:
Projektkoordinator: Tea Kangasvieri, 0406452817, tea.s.m.kangasvieri[at]jyu.fi
IKI – Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi
Jyväskylän yliopisto