Uutinen: Tutkija tavattavissa -palvelusta voi tilata peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten oppitunneille tutkijan virtuaalisesti
Opetus- ja kulttuuriministeriö 23.1.2019 14.02 Uutinen
Nuorten Tiedeakatemia, opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus sekä Suomen Akatemia ovat avanneet kouluille ja oppilaitoksille Tutkija tavattavissa -palvelun. Palvelun kautta oppilaitoksen opettaja voi hakea oppitunnilleen tutkijaa virtuaaliselle vierailulle opetuksen tueksi. Tutkijavierailut toteutetaan maksuttomien ja yleisesti käytettyjen videopuhelupalvelujen välityksellä.
Maksuton Tutkija tavattavissa -palvelu on kaikille avoin maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Palvelu myös pyrkii kattamaan kaikki tieteenalat – historiasta ydinfysiikkaan ja valtio-opista tekoälytutkimukseen. Tutkijoiden määrää ja tieteenalavalikoimaa kasvatetaan jatkuvasti.
Palvelu edistää tehokkaalla ja yksinkertaisella tavalla opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitetta tehdä Suomesta innostavan ja modernin oppimisen kärkimaa. Palvelulla tuetaan myös lasten ja nuorten opintopolkujen rakentumista työelämään.
Tutkijoille palvelu antaa helpon väylän yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen. Uransa alkuvaiheessa olevat tutkijat saavat arvokasta kokemusta sillanrakennuksesta akateemisen tutkimuksen ja koulumaailman välillä.
Palvelu toimii käytännössä niin, että tutkijat ja opettajat pääsevät mukaan ilmoittautumalla palveluun verkkolomakkeen kautta. Opettaja ilmoittaa tietoja siitä, mille oppitunnille tai kurssille vierailua toivotaan ja minkä ikäisistä oppilaista on kyse. Ilmoittautumisen jälkeen palvelun koordinaattoritaho yhdistää tutkijat ja opettajat keskenään. Tutkija ja opettaja sopivat yhdessä virtuaalivierailun tarkan aikataulun ja muut yksityiskohdat. Palvelu on pian saatavilla myös ruotsiksi ja englanniksi.
Opettajat että tutkijat voivat ilmoittautua mukaan osoitteessa: tutkijatavattavissa.fi
Lisätietoja: - Nuorten Tiedeakatemian asiantuntija Katri Rostedt: katri.rostedt@yaf.fi
Tutkija tavattavissa -esittelyvideo
Tutkija tavattavissa -verkkosivut
Alkuperäinen uutinen opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla