Uutiset ja tiedotteet
The 2023 edition of ‘Key data on teaching languages at school in Europe’ depicts the main education policies related to the teaching of languages in schools in 39 European education systems. It answers questions about the number and range of foreign languages studied by students, the instruction time dedicated to foreign language teaching, the language support provided for newly arrived migrant students, the transnational mobility of foreign language teachers as well as many other topics.
Oppilailla on kouluarvosanaa 6 vastaava ruotsin kielen taito heidän siirtyessään perusopetuksesta jatko-opintoihin. Tulos vastaa vain osin oppilaiden saamia ruotsin päättöarvosanoja. Osaamista selittävät eniten tehtävien tekemiseen käytetty aika, käsitykset omasta osaamisesta, ruotsin kielestä pitäminen ja sen koettu hyödyllisyys.
Etäyhteyksin toteutetulla opetuksella on voitu parantaa saamelaistaustaisten oppilaiden mahdollisuuksia opiskella saamen kieliä, vahvistaa saamelaisuuttaan ja yleensäkin edesauttaa saamen kielten säilymistä maassamme. Etäopetuspilotin toimintamallia ja hyviä käytänteitä tulee hyödyntää laajemmin myös muissa oppiaineissa.
Suomi on monikielinen maa, mutta yksilöllä voi olla vain yksi virallisesti rekisteröity äidinkieli. Äidinkielenä monikielisyys -kansalaisaloite haluaa korjata epäkohdan.