Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti (huhtikuu 2019) ilmestynyt
Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden huhtikuun 2019 numero teemalla Fokuksessa vastasaapuneet oppilaat sekä koulun monet kielet ja uskonnot on juuri ilmestynyt. Teemanumeron ovat toimittaneet Vastaantulo-hankkeen johtaja ja suomi toisena kielenä -didaktiikan yliopistonlehtori Maria Ahlholm sekä äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikan professori Liisa Tainio Helsingin yliopistosta.
Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10(3):
Pääkirjoitus
- Maria Ahlholm ja Liisa Tainio: Kielitilastoista toimintaan: riittääkö pieni jousto vai tarvitaanko rakenteellisia uudistuksia?
Artikkelit
- Liisa Tainio: Toinen kieli ja oma äidinkieli perusopetuksessa
- Jussi Ikkala: Näkökulmia katsomusaineisiin lukiokoulutuksessa
- Iina Grym ja Penni Pietilä: Suomi ja ruotsi toisena kielenä -opinnot haastavat koulutuksellista tasa-arvoa ammatillisessa koulutuksessa
- Ninni Lankinen: Pedagoginen kameleontti ja eriyttämisen maailmanmestari – Valmistavan ryhmän opettajan työnkuva ja pätevyys
- Anni Ratilainen: Struktuurit ja pelit kielenoppimisen alkuvaiheen tukena
- Irina Piippo ja Päivi Portaankorva-Koivisto: Monikielinen käsitteenoppiminen valmistavassa opetuksessa, esimerkkinä matematiikka
Linda Saukko-Raudan kuvitus
- Olet siis… jedisti?
Verkkolehden numeroon: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019