Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehti (toukokuu 2020) ilmestynyt – teemana kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus
Arvoisat lukijat!
Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden toukokuun 2020 numero teemalla Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä on juuri ilmestynyt! Verkkolehden ovat toimittaneet yhdessä DivED-, Listiac-, IKI- ja KUPERA-hankkeet:
- DivED-hankkeen johtaja, yliopisto-opettaja Jenni Alisaari sekä projektikoordinaattori Susanna Kivipelto Turun yliopistosta,
- Listiac-hankkeen tutkimusryhmän vetäjä, erikoistutkija Mari Bergroth Åbo Akademista,
- IKI-hankkeen johtaja, yliopiston lehtori Josephine Moate sekä hankkeen koordinaattori, projektitutkija Tea Kangasvieri Jyväskylän yliopistosta ja
- KUPERA-hankkeen projektisuunnittelija Tanja Viinikainen Helsingin yliopistosta.
Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(3)
Pääkirjoitus:
-
Jenni Alisaari, Mari Bergroth, Tea Kangasvieri, Josephine Moate ja Tanja Viinikainen: Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
Artikkelit:
- Jenni Alisaari, Raisa Harju-Autti, Susanna Kivipelto, Mikaela Björklund, Pigga Keskitalo, Kiia Kuusento, Eija Laasonen-Tervaoja ja Heli Vigren: DivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta
- Tanja Viinikainen ja Niina Putkonen: Tähtijengi ja Dialogikasvatus.fi – kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuus osallisuuden vahvistajana
- Mari Bergroth, Linda Storås ja Siv Björklund: Kielitietoista eurooppalaista opettajankoulutusta kehittämässä: projektet ”Språkmedveten undervisning i alla klassrum” (Listiac)
- Leila Kääntä, Tea Kangasvieri ja Liisa Ranta-Ylitalo: Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä – IKI-hankkeen satoa
- Marjaana Kavonius ja Niina Putkonen: Katsomustietoisuus voimavarana
- Merja Kauppinen ja Juli-Anna Aerila: Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus
- Kiia Kuusento: “Jokaiselle yksi hampurilainen: yksi sinulle ja yksi Marialle” – kielitietoisuutta kotitalouteen
- Katri Hansell, Anu Palojärvi, Siv Björklund ja Minna Pärkkä: Kielirikasteinen varhaiskasvatus ja toinen kotimainen kieli avaimina kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen
- Henri Satokangas ja Salla-Maaria Suuriniemi: Miten oppikirjat tukevat oppijan kielitietoista toimintaa? – Kielitietoisuus KUPERAn arviointi- ja tutkimushankkeen oppikirja-aineistossa
- Mari Bergroth ja Jenny Haagensen: Relationships and linguistically sensitive teaching: Developing teacher practicum at Åbo Akademi University
Linda Saukko-Raudan kuvitus
- Kielirikasteinen kasvatuskumppanuus
Verkkolehden numeroon: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020
Aurinkoista loppukevättä ja innostavia lukuhetkiä lehden parissa!