Kieliparlamentti 2019
Teema: Kielitietoinen ammattikoulutus – Mitä ja miten työelämässä opitaan?
torstai 11.4.2019 klo 12.00–15.45
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Kymmenes valtakunnallinen Kieliparlamentti järjestettiin torstaina 11.4.2019 opetus- ja kulttuuriministeriössä Helsingissä. Paikalle kokoontui lähes 70 eri asiantuntijatahojen edustajaa, jotka keskustelivat parlamentin pääteemasta Kielitietoinen ammattikoulutus – Mitä ja miten työelämässä opitaan? monesta eri näkökulmasta.
Parlamentin puheenvuorot
Parlamentin avaus
-
yliopistotutkija Taina Saarinen, Kieliverkosto
Alustuspuheenvuoro
-
professori Minna Suni, Jyväskylän yliopisto: Omalla alalla – toisella kielellä. Tutkimuksen näkökulmia ammatilliseen kielikoulutukseen ja kielitietoiseen ohjaukseen
Kommenttipuheenvuorot
-
Lehtori Leena Hämäläinen, Tampereen seudun ammattiopisto: Ammatillista kielitaitoa hankkimassa - mitä, miten, missä ja milloin
-
Puheenjohtaja Elias Tenkanen, Suomen ammattiin opiskelevien liitto SAKKI ry: Opiskelijan näkökulma työelämässä oppimiseen
-
Tohtorikoulutettava Penni Pietilä, Helsingin yliopisto: Mestariselityksenä työelämä
Pienryhmätyöskentely
Puheenvuorojen jälkeen osallistujat keskustelivat pienryhmissä ammatillisen koulutuksen reformista, työpaikoilla tapahtuvasta oppimisesta ja ohjaamisesta sekä kielitietoisuuden kehittämisestä esimerkiksi yhteistyössä hankkeiden ja kieltenopettajien kanssa. Parlamentin päätteeksi pienryhmien puheenjohtajat kokoontuivat paneelikeskusteluun, jossa käytiin pienryhmien näkemyksiä läpi yleisön kanssa keskustellen.
Pienryhmissä keskusteltiin näistä kysymyksistä:
-
Miten ammatillisen koulutuksen reformi on vaikuttanut opiskelijoiden kielikoulutukseen ja kielitaidon kehittymiseen? Hyvät käytänteet ja haasteet?
-
Millaista kieliin (äidinkieli, vieraat kielet, S2/R2, omat äidinkielet) liittyvää ohjausta opiskelijat saavat tällä hetkellä työpaikoilla?
-
Miten ammatillisen koulutuksen ja työpaikkojen kielitietoisuutta ja kielitietoista ohjausta pitäisi kehittää?
-
Miten opiskelijoiden jatko-opintokelpoisuus toteutuu kielten näkökulmasta? Millaisella kielitaidolla ammatillisesta koulutuksesta lähdetään työelämään?
Kieliparlamentin lehdistötiedote
Kieliparlamentin työskentelyn pohjalta laadittiin lehdistötiedote, jolla halutaan vaikuttaa koulutukselliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun parlamentissa käsitellystä teemasta. Lehdistötiedotetta saa jakaa vapaasti erilaisissa verkostoissa, sidosryhmissä, organisaatioissa ja kunnissa!
Löydät lehdistötiedotteen alta pdf-tiedostona klikkaamalla seuraavia linkkejä: