Kieliverkostossa tapahtuu
Kieliverkostolle avattiin uusi Instagram tili kesäkuussa 2023. Kieliverkosto löytyy edelleen myös Twitteristä @kieliverkosto.
Tekoäly, monikielisen oppijan arviointi, arviointikriteerien uudistukset… Kielikoulutuksen ammattilaisia puhuttaa tällä hetkellä moni arviointiin kytkeytyvä teema. Kielen ja vuorovaikutuksen arvioinnista keskusteltiin innostuneesti Kieliverkoston järjestämässä Kieliparlamentissa 20.4.2023. Kieliparlamentin puheenvuorojen ja keskustelujen pohjalta on nyt julkaistu videoitu tiivistys.
Kieliverkosto järjesti 13. valtakunnallisen Kieliparlamentin 20.4.2023 verkkovälitteisesti. Tapahtuman teemana oli ”Minne menet, arviointi?”, sillä Kieliverkoston vuoden 2023 teemana on kielen ja vuorovaikutuksen arviointi muutoksessa. Parlamenttiin osallistui noin 90 kielikoulutuksen asiantuntijaa.
Kari Sajavaara -muistoluennon yhteydessä 20.1.2023 Kielikoulutuspolitiikan verkosto ja Soveltavan kielentutkimuksen keskus myönsivät kaksi tunnustuspalkintoa. Palkinnot myönnettiin FT Sari Aholalle tieteellisesti ansiokkaasta ja yhteiskunnallisesti merkittävästä soveltavan kielentutkimuksen väitöskirjatutkimuksesta sekä Sveriges Radio Finskalle kielten saralla tehdystä, yhteiskunnallisesti vaikuttavasta työstä.
Kieliverkosto ja Soveltavan kielentutkimuksen keskus järjestivät 13. Kari Sajavaara -muistoluennon 20.1.2023 Jyväskylän yliopistolla. Tilaisuuden pääpuhuja oli professori Luke Harding Lancasterin yliopistosta. Luennon otsikko oli New directions in assessing spoken language: Exploring communicative constructs. Tilaisuus oli omiaan käynnistämään Kieliverkoston teemavuoden 2023, jonka teemana on Kielen ja vuorovaikutuksen arviointi muutoksessa. Tilaisuutta seurasi n. 50 henkilöä paikan päällä ja 165 etänä.
Kieliverkoston Puhutaan kielikoulutuksesta! -podcastin toinen kausi on nyt julkaistu kokonaan. Toinen kausi sisältää ensimmäisen kauden tapaan viisi mielenkiintoista jaksoa. Jaksoissa käsitellään esimerkiksi pelaamista, suomalaisten nuorten lukutaitoa ja kielenoppimista aivotutkimuksen näkökulmasta.